Jeste li se ikad zapitali piše li se pravilno “cijeniti” ili “cjeniti”? Pravopisne dvojbe često stvaraju nesigurnost, čak i kod onih koji svakodnevno koriste hrvatski jezik. Ova naizgled mala razlika može promijeniti dojam o vašem znanju jezika.
Razumijevanje pravila iza ovakvih lingvističkih nedoumica ključno je za točnu komunikaciju i izražavanje. U nastavku ćemo objasniti korijene ovog problema te kako izbjeći slične pogreške u budućnosti.
Pravilna uporaba glagola “cijeniti” počiva na njegovom značenju i povezanosti s riječi “cijena”. U jeziku gdje pojedinac često slavi preciznost izraza, pogrešna upotreba oblika poput “cjeniti” može djelovati kao neugodan šum u komunikaciji. Zar nije ironično da mnogi “ne cijene” pravopis dok izražavaju poštovanje ili vrijednost?
Glavna smjernica je jednostavna: uvijek koristiti oblik s -ije-, jer dolazi od imenice koja označuje vrijednost. Rečenice poput: “Cijenim tvoje mišljenje” ili “Treba cijeniti tuđe vrijeme” ilustriraju pravilnu konstrukciju bez narušavanja stila.
Ako netko kaže “Trebaš cijeniti ono što imaš”, koristi glagol “cijeniti” upravo onako kako treba – s naglaskom na priznavanje vrijednosti. S druge strane, pokušajte reći isto koristeći oblik “cjeniti”. Čini se kao lingvistička katastrofa, zar ne?
Primjer poput “Djeca trebaju učiti kako cijeniti trud roditelja” jasno ukazuje na važnost razumijevanja značenja ovog glagola. Kada bismo koristili nepravilni oblik u toj rečenici, ni poruka ni ozbiljnost izjave ne bi bile iste.
Još jedan primjer: fraza “Poslodavci cijene inicijativu i predanost svojih zaposlenika.” Ovdje je riječ o konkretnoj pohvali ili procjeni nekih kvaliteta. Ako bismo napisali “Poslodavci cjene…”, odmah gubimo profesionalnost samog iskaza.
Glagol cijeniti ima duboko ukorijenjeno značenje u hrvatskom jeziku. Označava priznavanje nečije vrijednosti – bilo da se radi o osobi, predmetu ili situaciji koju promatramo s poštovanjem. Drugim riječima, kada netko kaže: “Cijenim tvoje mišljenje”, iza tih jednostavnih riječi stoji priznanje truda, talenta ili doprinosa.
No tu je još jedan aspekt ovog glagola koji često zaboravljamo – određivanje cijene. Kada procjenjujemo ekonomsku vrijednost neke robe ili usluge, koristimo isti ovaj glagol. Na primjer, trgovci koriste fraze poput “potrebno je cijeniti proizvode prema tržišnoj potražnji”. Dakle, osim emocionalne dimenzije, taj famozni glagol itekako se povezuje i sa svijetom financija.
Zanimljivo je što dolazi od praslavenske riječi cěna, koja direktno upućuje na pojam “vrijednosti”. Oblik “cjeniti”, koliko god možda zvučao „brže“, nije samo nepravilan već potpuno iskrivljuje povijesnu strukturu jezika! Tko bi prihvatio devalvaciju tako očite lingvističke baštine?
About the author call_made
Često se sjetim svojih muka prilikom čitanja lektira, ali i iz ostalih predmeta, i upravo iz tog razloga se rodio ovaj blog. Tu sam da vam olakšam i ubrzam učenje! Na Puni.hr ćete pronaći sažetke lektira, skripte, prezentacije i ostale korisne materijale, posebno prilagođene za učenike osnovnih i srednjih škola. Trudim se obraditi što više predmeta i tema kako biste na jednom mjestu pronašli sve što vam treba. Nadam se da će vam moj trud pomoći da brže i lakše savladate školsko gradivo te se bolje pripremite za ispite i testove. Ako imate prijedloge i ideje za sadržaje koje biste željeli vidjeti ovdje, slobodno mi se javite.
Često se sjetim svojih muka prilikom čitanja lektira i upravo iz tog razloga se rodio ovaj blog. Tu sam da vam olakšam i ubrzam učenje!
Kad vam nitko ne može pomoći, uvijek možete računati na ovaj blog.
Puni.hr – Punimo vaše glave sa znanjem!