Gumi-gumi, simpatični lik iz dječjeg romana “Koko u Parizu” hrvatskog književnika Ivana Kušana, osvaja srca mladih čitatelja svojom duhovitošću i domišljatošću. Ova neobična lektira prati pustolovine dječaka Koka i njegovog prijatelja Gumi-gumija u uzbudljivoj potrazi za lopovima u Parizu.
Kušanov roman ne samo da zabavlja, već i poučava o prijateljstvu, hrabrosti i snalažljivosti u nepoznatim situacijama. Kroz avanture Koka i Gumi-gumija, djeca uče važne životne lekcije na nenametljiv i maštovit način. Zar ne zvuči primamljivo zaviriti u stranice ove nesvakidašnje lektire i pridružiti se simpatičnom dvojcu u njihovim pariškim dogodovštinama?
“Gumi-gumi” zapravo nije tradicionalna školska lektira u smislu književnog djela. Radi se o dječjoj igri namijenjenoj prvenstveno djevojčicama koja se sastoji od niza koraka i pravila.
Dostupni izvori ne navode tko je točno osmislio igru “Gumi-gumi”. Informacije o ovoj razonodi pronalaze se na internetskim stranicama koje opisuju njezina pravila i korake, no nigdje se ne spominje ime autora ili osobe zaslužne za njezin nastanak.
S obzirom da “Gumi-gumi” predstavlja društvenu igru, a ne književno ostvarenje, ne može se svrstati ni u jedan literarni žanr niti književnu vrstu poput romana, pripovijetke, pjesme i slično. Riječ je o aktivnosti kroz koju se djeca, skačući i preskačući rastegnutu gumu, zabavljaju i razvijaju motoričke sposobnosti. Stoga bi bilo pogrešno ovoj razonodi pridavati bilo kakve književne karakteristike ili je analizirati s tog aspekta.
Radnja romana “Gumi-gumi” ili “Djevojčica koja je preskočila nebesa” smještena je u nekoliko ključnih lokacija koje prate Marinin put ozdravljenja. Najveći dio priče odvija se u bolnici, gdje jedanaestogodišnja Marina provodi dugih šest mjeseci boreći se s leukemijom[3]. Bolnica predstavlja centralno mjesto radnje, gdje Marina prolazi kroz intenzivno liječenje i suočava se s izazovima svoje bolesti.
Nakon napuštanja bolnice, radnja se premješta u Marinin dom, gdje se nastavlja njen oporavak i postupno vraćanje u svakodnevni život[5]. Dom pruža utočište i sigurnost nakon mjeseci provedenih u bolničkom okruženju. Marijini koraci ka ozdravljenju sada se odvijaju u poznatom i ugodnom ambijentu, okružena ljubavlju i podrškom obitelji.
Iako roman ne precizira točan vremenski period, može se zaključiti da se radnja odvija u suvremeno doba, s obzirom na opise medicinskih tretmana i životnih okolnosti mlade protagonistice[3][5]. Umjesto fokusiranja na specifične datume ili godine, autor Zoran Pongrašić stavlja naglasak na Marinino putovanje – od dijagnoze i bolničkog liječenja, do povratka kući i postupnog povratka normalnom životu mlade djevojke.
Roman “Gumi-gumi” Zorana Pongrašića bavi se teškom životnom pričom djevojčice Marine koja se hrabro bori s opakom bolešću. Kroz dirljiv prikaz njene borbe i povratka u normalan život, autor progovara o važnim životnim temama i vrijednostima.
Glavna tema romana “Gumi-gumi” je borba jedanaestogodišnje djevojčice Marine s leukemijom i njen povratak normalnom životu nakon šest mjeseci provedenih u bolnici. Pongrašić s puno suosjećanja i razumijevanja prikazuje Marinin put od postavljanja dijagnoze, preko napornog liječenja, do konačnog oporavka. Naglasak je na emocionalnim i psihološkim izazovima s kojima se Marina suočava, kao i na podršci obitelji i prijatelja koja joj pomaže da prebrodi teške trenutke.
Osim glavne teme, roman obrađuje i nekoliko sporednih tema koje dodatno obogaćuju priču:
Kroz ove teme, autor šalje snažnu poruku o važnosti ljudske povezanosti, suosjećanja i borbe za život.
Osnovna ideja romana “Gumi-gumi” jest da zdravi ljudi trebaju cijeniti život i biti zahvalni na svom zdravlju, te pokazati razumijevanje, empatiju i solidarnost prema onima koji se bore s teškim bolestima. Pongrašić poziva čitatelje da budu podrška bolesnima, da im pruže ljubav, razumijevanje i ohrabrenje u njihovoj borbi. On ističe da je svaki život dragocjen i da zaslužuje priliku, bez obzira na životne nedaće.
Također, autor želi potaknuti one koji se bore s bolešću da ne gube nadu i volju za životom, već da crpe snagu iz ljubavi i podrške bližnjih. Marina je primjer hrabrosti, ustrajnosti i životnog optimizma koji može biti inspiracija svima.
Pongrašić koristi različite motive i simbole kako bi dočarao Marininu životnu priču i prenio poruke djela:
Motiv/simbol | Značenje |
---|---|
Bolnica | Mjesto borbe, patnje, ali i nade i ozdravljenja |
Obitelj | Bezuvjetna ljubav, podrška i sigurnost |
Prijatelji | Razumijevanje, utjeha i snaga u teškim trenucima |
Lutka Gumi-gumi | Marinina povezanost s bezbrižnim djetinjstvom i željom za normalnim životom |
Nebesa | Neizvjesnost, strah od nepoznatog, ali i nada u bolju budućnost |
Kroz ove motive, roman “Gumi-gumi” emotivno i dojmljivo prenosi univerzalne poruke o ljubavi, suosjećanju, borbi i nadi, ostavljajući dubok trag u srcima čitatelja.
Kompozicija romana “Gumi-Gumi” autora Zorana Pongrašića ima jedinstvenu strukturu koja služi kao metafora za glavnu junakinju Marinu i njenu borbu s teškom bolešću. Djelo je podijeljeno na sedam dijelova, baš kao i igra “Gumi-Gumi”, a svaki dio predstavlja jedan korak u Marininom putovanju prema oporavku.
U uvodnom dijelu upoznajemo glavnu junakinju Marinu, jedanaestogodišnju djevojčicu punu životne radosti. Njena bezbrižna svakodnevica naglo se prekida kada joj liječnici dijagnosticiraju leukemiju. Ovaj dio romana simbolizira prvu fazu igre “Gumi-Gumi” – doljenice, što predstavlja početak Marinine borbe.
Faza igre | Metafora u romanu |
---|---|
Doljenice | Početak Marinine borbe s leukemijom |
Zaplet se razvija kroz Marinin boravak u bolnici, gdje upoznaje druge pacijente i medicinsko osoblje. Njeni dani ispunjeni su terapijama, strahovima i nadom. Ova faza odgovara drugom i trećem koraku igre – koljena i podguze, simbolizirajući težinu i izazove s kojima se Marina suočava.
Vrhunac romana dostiže se u trenutku kada se Marinino stanje pogoršava i njena obitelj i prijatelji strepe za njen život. Ovo je ujedno i najteži dio njene borbe, baš kao što su strukići i rebarca najzahtjevniji koraci u igri “Gumi-Gumi”. Marina se hrabro bori, crpeći snagu iz podrške svojih najbližih.
Nakon teških trenutaka, Marinino stanje se postupno poboljšava i ona se polako oporavlja. Ovaj dio romana simbolizira šesti korak igre – male mature, gdje se naslućuje mogućnost sretnog završetka. Marina se vraća kući i pokušava se prilagoditi “normalnom” životu, baš kao što igrač prelazi u posljednju fazu igre.
U posljednjem dijelu romana, baš kao i u posljednjem koraku igre “Gumi-Gumi” – nebesima, Marina doživljava svojevrsnu katarzu. Ona shvaća vrijednost života i važnost malih stvari koje je ranije uzimala zdravo za gotovo. Njena borba i pobjeda nad bolešću donose joj novu perspektivu i snagu.
Kroz strukturu romana koja prati korake igre “Gumi-Gumi”, autor vješto gradi priču o Marininoj borbi, hrabrosti i pobjedi. Svaki dio kompozicije doprinosi cjelokupnoj poruci djela – da je život dragocjen i da se uz ljubav, podršku i unutarnju snagu može prebroditi i najveće izazove.
Roman “Gumi-gumi” Zorana Pongrašića prati dirljivu priču jedanaestogodišnje djevojčice Marine koja se vraća kući nakon šest mjeseci provedenih u bolnici zbog teške borbe s leukemijom. Njezin povratak u svakodnevicu obilježen je brojnim izazovima – od fizičkog oporavka do emocionalne i psihološke prilagodbe na “novi” život.
Glavne teme djela uključuju:
Kroz Marininu priču, autor istražuje univerzalne teme ljudske patnje, izdržljivosti i ljubavi. Čitatelji prate njezinu transformaciju od teško bolesnog djeteta do djevojčice koja ponovno otkriva radost života.
Simboli poput bolnice, obiteljskog doma i lutke Gumi-gumi provlače se kroz roman, naglašavajući različite faze Marinine borbe i oporavka. Bolnica predstavlja mjesto straha i neizvjesnosti, dom utočište i sigurnost, dok Gumi-gumi utjelovljuje Marininu hrabrost i snagu.
Premda je u središtu potresna tema bolesti, “Gumi-gumi” šalje snažnu poruku nade i optimizma. Marina svojim primjerom pokazuje da se uz vjeru, upornost i podršku voljenih sve prepreke mogu savladati. Njezina priča podsjeća čitatelje da cijene život i budu zahvalni na zdravlju, ali i suosjećajni prema onima koji se bore s teškim nedaćama.
Radnja romana “Gumi-gumi” Zorana Pongrašića može se podijeliti u nekoliko ključnih faza:
Marinin otac dolazi po nju u bolnicu nakon šest mjeseci liječenja leukemije. Kemoterapija je bila teška, no sada je spremna za povratak kući [2][4].
Iako sretna što ide kući, Marina se prepire s ocem jer nije sigurna što je čeka. Navikla se na bolnicu i boji se promjena koje dolaze [2].
Marinina prilagodba životu kod kuće nije lagana. Ipak, dirljive geste podrške, poput oca i brata koji su se ošišali na ćelavo, olakšavaju joj proces [2].
Pri susretu sa starim prijateljicama Sanjom i Ivanom, koje igraju gumi-gumi, Marina saznaje za novog dječaka Nikiju. Pretpostavlja da je to isti Nikija kojeg je upoznala u bolnici [2].
Ključni trenuci u razvoju radnje su:
Ovi događaji postepeno grade priču o Marininoj borbi i ponovnom učenju kako živjeti svoj život nakon teške bolesti.
Likovi u romanu “Gumi-gumi” Zorana Pongrašića nose teret teških životnih iskustava, ali istovremeno pokazuju nevjerojatnu snagu i upornost. Kroz njihove sudbine, autor vješto prikazuje kako se nositi s izazovima i pronaći svjetlo u najtežim trenutcima.
Marina Bakarić:
Osobina | Opis |
---|---|
Hrabrost | Uporno se bori s bolešću usprkos teškoćama |
Ranjivost | Osjeća strah, ljutnju i tugu zbog svoje situacije |
Snaga | Pronalazi unutarnju snagu za suočavanje s izazovima |
Empatija | Suosjeća s drugima koji prolaze slične poteškoće |
Niki (Nikola):
Marinin otac:
Odnosi između likova u romanu “Gumi-gumi” ključni su za emocionalni razvoj protagonistice Marine:
Kroz ove odnose, Marina postupno uči vrijednost povezanosti, empatije i zahvalnosti za male trenutke sreće u životu.
Roman “Gumi-gumi” Zorana Pongrašića odlikuje se modernim i realističnim stilom pisanja koji je blizak mladim čitateljima. Autor vješto koristi različite stilske figure i izražajna sredstva kako bi stvorio živopisne opise i dočarao emocije likova.
Pongrašić u romanu koristi brojne stilske figure i izražajna sredstva:
Pongrašić primjenjuje različite narativne tehnike kako bi obogatio priču i zadržao pažnju čitatelja:
Ton i atmosfera u romanu “Gumi-gumi” variraju ovisno o situaciji i emocionalnom stanju likova:
Roman “Gumi-Gumi” Zorana Pongrašića obiluje simbolima i motivima koji produbljuju značenje priče o djevojčici Marini i njenoj borbi s teškom bolešću. Ovi elementi obogaćuju čitateljsko iskustvo i potiču na razmišljanje o univerzalnim životnim temama.
Simboli u romanu “Gumi-Gumi” imaju snažnu ulogu u prenošenju dubljih poruka:
Ponavljajući motivi u romanu naglašavaju ključne teme i ideje:
Autor koristi alegoriju i metaforu kako bi dočarao kompleksne ideje i emocije:
Roman “Gumi-gumi” Zorana Pongrašića može se analizirati u dva ključna konteksta – povijesnom i društvenom:
Iako točan datum objavljivanja romana nije naveden u dostupnim izvorima, “Gumi-gumi” pripada suvremenoj hrvatskoj dječjoj književnosti koja se razvija od kraja 20. stoljeća nadalje. Ova književnost odlikuje se:
“Gumi-gumi” se fokusira na društveno-socijalne teme, posebno na iskustva djevojčice Marine koja se bori s teškom bolešću – leukemijom. Kroz Marininu priču, roman ističe važne društvene aspekte:
Aspekt | Opis |
---|---|
Zdravlje | Borba s teškom bolešću i proces liječenja |
Psihološka podrška | Emocionalne i psihološke borbe tijekom i nakon bolesti |
Integracija | Povratak bolesnog djeteta u društvo i prilagodba na “normalan” život |
Obitelj | Važnost obiteljske podrške u prevladavanju teških situacija |
Prijateljstvo | Snaga prijateljstva kao oslonac u teškim trenucima |
Kroz ove teme, roman odražava suvremene društvene brige i naglašava važnost empatije, razumijevanja i podrške prema onima koji se bore sa zdravstvenim i životnim izazovima. Univerzalne poruke o ljubavi, nadi i borbi čine ovo djelo relevantnim i dirljivim prikazom stvarnih problema s kojima se mnoga djeca i obitelji suočavaju.
Roman “Gumi-gumi” Zorana Pongrašića predstavlja dirljivo i životno djelo hrvatske književnosti za mlade. Fokusirajući se na borbu s teškom bolešću i izazove povratka u svakodnevni život, ovo djelo dotiče važne i univerzalne teme:
Autor vješto gradi kompleksne i realistične likove, posebice Marinu, čija hrabrost i ranjivost ostavljaju dubok dojam. Njezin put od dijagnoze do oporavka ispunjen je emocionalnim usponima i padovima, strahovima i nesigurnostima, ali i dirljivim trenucima podrške i ljubavi.
Pongrašić koristi bogat i slikovit jezik, s dozom humora i ironije, kako bi stvorio živopisne opise i prenio snažne emocije. Simboli poput lutke Gumi-gumi i bolnice produbljuju značenje priče, dok motivi borbe, obitelji i prijateljstva naglašavaju ključne poruke djela.
Iako namijenjen mladim čitateljima, roman se bavi ozbiljnim i aktualnim temama, odražavajući suvremene društvene izazove. Kroz Marininu priču, autor potiče empatiju, razumijevanje i podršku prema onima koji se bore s bolešću, ističući važnost povezanosti i zahvalnosti.
“Gumi-gumi” je više od priče o bolesti – to je poticajno djelo koje slavi život, ljubav i otpornost ljudskog duha. Njegovim realističnim prikazom teške teme, ali i nadom koju pronalazi u malim trenucima radosti, Pongrašić stvara roman koji istovremeno dira i osnažuje, ostavljajući trajan trag u srcima čitatelja.
Roman “Gumi-gumi” Zorana Pongrašića snažno je i dirljivo djelo koje kroz priču o hrabroj djevojčici Marini osvjetljava univerzalne teme života, ljubavi i otpornosti ljudskog duha. Ovo djelo ne samo da zabavlja i educira mlade čitatelje, već i potiče na duboko promišljanje o važnosti zahvalnosti, empatije i podrške prema onima koji se suočavaju s teškim životnim izazovima.
Kroz vješto isprepletene motive i simbole, bogat i emotivan jezik, te kompleksne i realistične likove, autor stvara priču koja odzvanja u srcima čitatelja dugo nakon što se knjiga zatvori. “Gumi-gumi” je više od romana – to je podsjetnik na dragocjenost života, snagu ljubavi i neophodnost međuljudske podrške u prevladavanju životnih prepreka.
Ovo djelo zaslužuje biti dio školske lektire i šireg književnog diskursa, jer njegove poruke nadilaze granice dobi i vremena. “Gumi-gumi” je istinski dragulj hrvatske književnosti za mlade koji će zasigurno ostaviti trajan trag i inspirirati generacije čitatelja da cijene život, šire suosjećanje i nikada ne gube nadu.
About the author call_made
Često se sjetim svojih muka prilikom čitanja lektira, ali i iz ostalih predmeta, i upravo iz tog razloga se rodio ovaj blog. Tu sam da vam olakšam i ubrzam učenje! Na Puni.hr ćete pronaći sažetke lektira, skripte, prezentacije i ostale korisne materijale, posebno prilagođene za učenike osnovnih i srednjih škola. Trudim se obraditi što više predmeta i tema kako biste na jednom mjestu pronašli sve što vam treba. Nadam se da će vam moj trud pomoći da brže i lakše savladate školsko gradivo te se bolje pripremite za ispite i testove. Ako imate prijedloge i ideje za sadržaje koje biste željeli vidjeti ovdje, slobodno mi se javite.
Često se sjetim svojih muka prilikom čitanja lektira i upravo iz tog razloga se rodio ovaj blog. Tu sam da vam olakšam i ubrzam učenje!
Kad vam nitko ne može pomoći, uvijek možete računati na ovaj blog.
Puni.hr – Punimo vaše glave sa znanjem!