“Mali ratni dnevnik” Stjepana Tomaša potresna je i dirljiva priča o dječaku Jurici i njegovim ratnim iskustvima. Kroz Juričine oči čitatelji proživljavaju strahote rata, gubitak djetinjstva i životne lekcije koje je naučio u najtežim trenucima.
Tomaš vješto prikazuje emocionalnu dubinu i zrelost mladog protagonista, stvarajući snažnu vezu između čitatelja i lika. “Mali ratni dnevnik” potiče na razmišljanje o posljedicama rata i važnosti očuvanja nevinosti i hrabrosti u najtežim vremenima.
“Mali ratni dnevnik” je potresan roman Stjepana Tomaša koji prikazuje strahote Domovinskog rata viđene očima djevojčice Cvijete Zlatić. Kroz formu dnevnika, čitatelji prate Cvijetinu svakodnevicu u ratom zahvaćenom Osijeku od 1991. do 1993. godine.
Stjepan Tomaš, renomirani hrvatski književnik, odlučio se uhvatiti u koštac s teškom temom ratne stvarnosti i njezinim utjecajem na djecu. Kroz lik Cvijete, Tomaš vješto ocrtava emocionalnu dubinu i zrelost koju su djeca bila prisiljena razviti u tim teškim vremenima. Njegov senzibilan pristup temi i uvjerljiv prikaz dječje perspektive čine ovaj roman snažnim i nezaboravnim štivom.
“Mali ratni dnevnik” pripada žanru dječjeg ratnog romana, koji se bavi izazovnim temama poput:
Specifičnosti ovog žanra su:
Karakteristika | Opis |
---|---|
Dječja perspektiva | Radnja se prikazuje kroz oči djeteta |
Ratna tematika | Fokus je na utjecaju rata na djecu i njihovu okolinu |
Emotivnost | Naglasak je na emocionalnim reakcijama likova na ratna zbivanja |
Kroz formu dnevnika, Tomaš uspijeva dočarati autentičnost i neposrednost Cvijetinih iskustava. Ovaj književni pristup omogućuje čitateljima da se poistovjete s glavnom junakinjom i dublje razumiju njezine misli, osjećaje i strahove u jeku ratnih zbivanja.
Radnja romana “Mali ratni dnevnik” smještena je u Osijek, grad na istoku Hrvatske koji je pretrpio teška razaranja tijekom Domovinskog rata. Osijek je bio jedna od prvih meta agresorskih napada 1991. godine. Cvijeta, glavna junakinja, svjedoči stradanjima svog voljenog grada – od granatiranja, preko nestašice hrane i struje, do neizvjesnosti hoće li njezini najbliži preživjeti.
Kako bi je zaštitili, Cvijetini roditelji šalju je u Pinkafeld, gradić u Austriji, daleko od ratnih strahota. No čak i u sigurnosti inozemstva, njezine misli i osjećaji vezani su uz dom i voljene koji su ostali iza nje. Kroz Cvijetine zapise, čitatelji prate njezin put od Osijeka do Pinkafelda i natrag, prožet strepnjom, nadom i čežnjom.
Vremenski okvir romana obuhvaća razdoblje od 1991. do 1992. godine, najintenzivnije godine Domovinskog rata. U tom relativno kratkom, ali turbulentnom periodu, životi brojnih obitelji, poput Cvijetine, bili su nepovratno promijenjeni. Tomaš vješto dočarava atmosferu tog vremena, od svakodnevnih izazova preživljavanja do šireg političkog i društvenog konteksta.
Mjesto i vrijeme radnje u “Malom ratnom dnevniku” nisu tek puka pozadina, već igraju ključnu ulogu u oblikovanju likova i njihovih sudbina. Kroz Cvijetine oči, rat u Osijeku postaje bolno osoban i opipljiv, a njezino izbjeglištvo u Pinkafeldu gorko-slatko utočište. Tomašev roman snažno svjedoči o jednom od najtežih razdoblja novije hrvatske povijesti, ostavljajući neizbrisiv trag u srcima čitatelja.
“Mali ratni dnevnik” Stjepana Tomaša duboko zadire u srž ratne zbilje i njezin utjecaj na djecu. Kroz prizmu djevojčice Cvijete, djelo razotkriva gorku istinu o odrastanju u sjeni rata.
Glavni fokus djela je prikaz rata očima djeteta. Cvijeta u svom dnevniku bilježi:
Tomaš vješto ocrtava dubinu traume koju rat ostavlja na najmlađima, prisiljavajući ih da prerano sazriju.
Uz glavnu ratnu tematiku, djelo istražuje i druge bitne motive:
Kroz Cvijetine iskrene zapise, Tomaš nastoji:
Autentičnošću Cvijetina glasa i suptilnim stilom, “Mali ratni dnevnik” postaje snažno antiratno svjedočanstvo koje slavi nadu i hrabrost u najtežim vremenima.
Tomaš koristi razne motive i simbole kako bi dodatno naglasio teme djela:
Motiv/Simbol | Značenje |
---|---|
Razrušeni grad | Osijek kao simbol stradanja i razaranja |
Cvijetin dnevnik | Glas nevinosti u kaosu, svjedočanstvo o patnji |
Odlazak u Austriju | Bijeg od rata, čežnja za sigurnošću i mirom |
Povratak kući | Nada u obnovu i bolju budućnost |
Kroz ove simbolične elemente, autor pojačava emocionalnu rezonancu priče i potiče čitatelje na dublje promišljanje o posljedicama rata.
“Mali ratni dnevnik” je roman pisan u formi dnevnika 12-godišnje djevojčice Cvijete. Djelo se sastoji od tri cjeline koje prate Cvijetina iskustva tijekom Domovinskog rata u Osijeku od 1991. do 1993. godine.
Roman započinje 6. rujna 1991., na dan kada je trebala početi škola, no zbog ratnih zbivanja to nije bilo moguće. Cvijeta, učenica VI b razreda osnovne škole “Anka Butorac”, kroz svoje zapise uvodi čitatelje u surovu ratnu stvarnost Osijeka. Umjesto bezbrižnih dječjih dana, njezinu svakodnevicu ispunjavaju zvuci granata i strah od neizvjesne budućnosti.
Kako se rat intenzivira, tako i Cvijetini dnevnički zapisi postaju sve potresnijiOpćine . Ona bilježi:
Kroz Cvijetine oči, rat poprima novo, jezivo lice. Njezini iskreni i detaljni opisi omogućuju čitateljima da duboko suosjećaju s patnjama nedužnog djeteta bačenog u vrtlog ratnog kaosa.
Kako bi je zaštitili od ratnih strahota, Cvijetini roditelji donose tešku odluku – poslati je u Austriju, u gradić Pinkafeld. Cvijeta se tako našla daleko od doma, obitelji i prijatelja, prepuštena neizvjesnosti hoće li ih ikada ponovno vidjeti. Njezini zapisi iz tog razdoblja odišu dubokom čežnjom za domom i strahom za najmilije:
Osjećaji | Misli |
---|---|
Usamljenost | “Hoće li ovo ikada završiti?” |
Strah | “Jesu li mama i tata dobro?” |
Čežnja | “Nedostaje mi moj dom, moji prijatelji.” |
Ovaj potresni vrhunac romana razotkriva svu težinu ratne traume na dječju psihu.
Nakon sto dana provedenih u Pinkafeldu, Cvijeta se vraća u Osijek. No povratak nije donio olakšanje – rat je i dalje bjesnio. Cvijetini zapisi sada odražavaju rezignaciju i pomirenost sa sudbinom:
Kroz Cvijetine oči svjedočimo transformaciji bezbrižnog djeteta u osobu koja je prerano morala odrasti. Njezin dnevnik postaje svjedočanstvo otpornosti dječjeg duha i snage da se preživi i najteže trenutke.
U posljednjim zapisima, rat se polako primiče kraju. Cvijeta bilježi prve dane mira, no mir je relativan pojam – ožiljci rata duboko su urezani. Njezina posljednja razmišljanja odražavaju gorko-slatku spoznaju kraja rata:
Cvijetin dnevnik, koji započinje kao krik uplašenog djeteta, završava kao snažno svjedočanstvo o jednom od najtežih razdoblja hrvatske povijesti. “Mali ratni dnevnik” tako postaje antiratni manifest koji slavi snagu i otpornost dječjeg duha u najgorim mogućim okolnostima.
Roman “Moj tata spava s anđelima (Mali ratni dnevnik)” autora Stjepana Tomaša prati potresnu priču djevojčice Cvijete Zlatić kroz njezine dnevničke zapise tijekom Domovinskog rata u Osijeku. Radnja se odvija u tri glavne faze:
Cvijeta započinje svoj dnevnik 6. rujna 1991., bilježeći svoja razmišljanja, događaje oko sebe i razgovore s bližnjima. Školska godina je prekinuta zbog opsade grada od strane jugoslavenske narodne armije. U ovom dijelu, čitatelji kroz Cvijetine oči svjedoče:
Ovo razdoblje završava krajem 1991. kada roditelji, u želji da je zaštite, šalju Cvijetu na sigurno u Austriju.
Drugi dio romana, nazvan “Sto pinkafeldskih dana”, prati Cvijetin boravak u austrijskom gradiću Pinkafeldu. Iako daleko od ratnih strahota, njezine misli i osjećaji i dalje su vezani uz dom i voljene koji su ostali. Cvijeta se suočava s:
Kroz njezine iskrene zapise, Tomaš dočarava dubinu emocija i zrelost koju je rat nametnuo djeci poput Cvijete.
U posljednjem dijelu romana, Cvijeta se vraća u rodni grad, suočavajući se s posljedicama rata. Njezini zapisi odražavaju:
Cvijetin dnevnik završava kao snažno svjedočanstvo o jednom od najtežih razdoblja hrvatske povijesti, slaveći otpornost dječjeg duha u najgorim mogućim okolnostima. Kroz njezinu priču, Stjepan Tomaš uspješno osvjetljava razoran utjecaj rata na djecu, potičući čitatelje na dublje promišljanje o njegovim posljedicama.
Likovi u romanu “Mali ratni dnevnik” Stjepana Tomaša uvjerljivo prikazuju različita iskustva i perspektive tijekom Domovinskog rata. Kroz njihove interakcije i razvoj, Tomaš vješto ocrtava kompleksnost ratne stvarnosti i njezin utjecaj na živote pojedinaca.
Cvijeta Matković, glavna junakinja i narator romana, djevojčica je iz Osijeka koja svoje ratno iskustvo bilježi u dnevnik:
Cvijeta kroz svoje zapise otkriva dubinu emocija i misli jednog djeteta suočenog s ratnim strahotama. Njezin glas postaje snažno svjedočanstvo o razornom utjecaju rata na najmlađe.
Sporedni likovi u romanu, iako manje zastupljeni, igraju važnu ulogu u Cvijetinom životu i pružaju dodatni uvid u ratnu stvarnost:
Lik | Opis |
---|---|
Cvijetini roditelji | Otac – prosvjetni inspektor, pesimist; Majka – farmaceutkinja, optimist |
Zlatica | Cvijetina prijateljica |
Susjed Sekulić | Srbin koji živi u Cvijetinom susjedstvu |
Kroz interakcije s ovim likovima, Cvijeta uči vrijedne životne lekcije i pronalazi utjehu u teškim trenucima.
Odnosi između likova u “Malom ratnom dnevniku” odražavaju kompleksnost života u ratnim uvjetima:
Kroz ove odnose, Tomaš istražuje širok raspon emocija i iskustava, od ljubavi i podrške do straha i nepovjerenja, pružajući čitateljima sveobuhvatan uvid u živote likova tijekom ratnog razdoblja.
Stil i jezik u romanu “Mali ratni dnevnik” odlikuju se jednostavnošću i neposrednošću, stvarajući dojam autentičnosti dječjeg doživljaja rata. Tomaš vješto koristi različite stilske figure i narativne tehnike kako bi dočarao Cvijetina iskustva i emocije, stvarajući snažnu antiratnu poruku.
Tomaš se oslanja na niz stilskih figura kako bi pojačao dojmljivost Cvijetinih zapisa:
Kroz ove figure, autor pojačava emocionalnu rezonancu Cvijetine priče i potiče čitatelje na suosjećanje.
Tomaš primjenjuje različite narativne tehnike kako bi stvorio uvjerljiv i dirljiv prikaz ratnog iskustva:
Ove tehnike omogućuju čitateljima da se užive u Cvijetinu perspektivu i dublje razumiju njezina iskustva.
Ton romana prožet je dječjom neposrednošću i iskrenošću, ali i dubokom tugom i strepnjom zbog ratnih okolnosti. Cvijetini zapisi odišu:
S druge strane, Tomaš također unosi tračke nade i optimizma kroz:
Ovaj spoj tuge i nade stvara kompleksnu emocionalnu atmosferu koja odražava stvarnost ratnog djetinjstva. Tomaš omogućuje čitateljima da kroz Cvijetine oči sagledaju rat u svoj njegovoj surovosti, ali i u otpornosti ljudskog duha koja se opire patnji i razaranju.
Roman “Moj tata spava s anđelima (Mali ratni dnevnik)” Stjepana Tomaša obiluje simbolima, motivima, alegorijama i metaforama koje produbljuju značenje djela i pojačavaju njegovu emocionalnu rezonancu. Tomaš vješto koristi ove stilske figure kako bi dočarao strahote rata i njihov utjecaj na djecu.
Radnja “Malog ratnog dnevnika” odvija se tijekom Domovinskog rata u Hrvatskoj, od 1991. do 1993. godine. Dvanaestogodišnja Cvijeta Zlatić živi u Osijeku, gradu pod teškim napadima jugoslavenske vojske. Njezini dnevnički zapisi vjerno prikazuju strahote rata viđene dječjim očima.
Osijek je pretrpio značajna razaranja tijekom rata:
Cvijeta je prisiljena napustiti svoj dom i otići u Austriju, daleko od ratnih zbivanja. No čak i u izbjeglištvu, njezine misli stalno su uz voljene koji su ostali u Osijeku.
Stjepan Tomaš kroz Cvijetine zapise ocrtava teške društvene prilike uzrokovane ratom:
Aspekt | Opis |
---|---|
Strah i neizvjesnost | Svakodnevni strah za vlastiti život i živote bližnjih |
Oskudica | Nestašice hrane, vode, struje i osnovnih potrepština |
Razdvojenost | Odvojenost od obitelji i prijatelja zbog ratnih okolnosti |
Gubitak djetinjstva | Prerano sazrijevanje i suočavanje s traumatičnim iskustvima |
Cvijeta svjedoči drastičnim promjenama u svom neposrednom okruženju – od razrušenih zgrada do promijenjenih međuljudskih odnosa. Njezina svakodnevica ispunjena je strepnjom, ali i nadom u skori prestanak rata.
“Mali ratni dnevnik” dio je korpusa hrvatske dječje književnosti o Domovinskom ratu. Pisan u formi dnevničkih zapisa, omogućuje čitateljima izravan uvid u najdublje misli i osjećaje mlade protagonistice.
Tomaš koristi Cvijetin glas kako bi:
Iako temeljen na ratnim zbivanjima, roman nadilazi puko dokumentiranje događaja. On postaje snažna antiratna poruka koja slavi nadu, hrabrost i nepokolebljivost ljudskog duha u najtežim trenucima.
Stjepan Tomaš u “Malom ratnom dnevniku” vješto prikazuje ratnu stvarnost kroz oči djeteta, osvjetljavajući dubinu emocija i misli koje ono proživljava. Cvijetini zapisi odišu autentičnošću i neposrednošću, pružajući čitateljima jedinstvenu perspektivu na Domovinski rat. Kroz njezine riječi, rat se razotkriva u svoj svojoj surovosti, ali i u nevjerojatnoj otpornosti dječjeg duha.
Tomaš koristi snažne simbole i motive kako bi dodatno produbio značenje djela:
Simbol/Motiv | Značenje |
---|---|
Granate | Razaranje, strah, gubitak sigurnosti |
Sklonište | Utočište, nada, zajedništvo |
Cvijetin dnevnik | Sigurna zona, način nošenja s traumom |
Pinkafeld | Utočište, bijeg od ratne stvarnosti |
Razrušeni grad | Psihološki ožiljci, posljedice rata |
Ovi simboli i motivi provlače se kroz cijeli roman, naglašavajući psihološki utjecaj rata na djecu i stvarajući kompleksnu emocionalnu atmosferu. Tomaš također vješto koristi stilske figure poput epiteta, usporedbi i kontrasta kako bi pojačao emocionalnu rezonancu Cvijetinih zapisa.
Neki od ključnih aspekata Tomaševe interpretacije rata uključuju:
Kroz Cvijetine iskrene i potresne zapise, Tomaš poziva čitatelje na dublje promišljanje o besmislu rata i njegovom razornom utjecaju na najranjivije članove društva. “Mali ratni dnevnik” postaje snažno antiratno svjedočanstvo koje slavi snagu ljudskog duha i potiče na suosjećanje i razumijevanje.
Iako pisan iz perspektive djeteta, roman nipošto ne gubi na dubini i kompleksnosti. Tomaš vješto balansira između dječje neposrednosti i zrelih uvida, stvarajući slojevit i emotivno nabijen narativ. Cvijetina priča istovremeno je osobna i univerzalna, odražavajući iskustva brojne djece koja su odrastala u sjeni rata.
Kritičari su prepoznali vrijednost “Malog ratnog dnevnika”, hvaleći Tomašev senzibilan pristup teškoj temi i autentičnost Cvijetinog glasa. Roman se smatra važnim doprinosom hrvatskoj književnosti o Domovinskom ratu, nudeći vrijednu perspektivu koja se često zanemaruje u ratnim narativima.
Kroz Cvijetine oči, Tomaš nam omogućuje da sagledamo rat u njegovoj najsurovijoj i najintimnijoj manifestaciji. “Mali ratni dnevnik” postaje moćan podsjetnik na razorne posljedice sukoba i važnost očuvanja nevinosti i humanosti u mračnim vremenima. To je djelo koje nas poziva da učimo iz prošlosti i gradimo mirniju i suosjećajniju budućnost za nadolazeće generacije.
“Mali ratni dnevnik” Stjepana Tomaša snažno svjedočanstvo je o razornom utjecaju rata na djecu. Kroz Cvijetine iskrene i potresne zapise, čitatelji su suočeni s gubitkom nevinosti, strahom i patnjom koju rat donosi.
Roman potiče na duboko promišljanje o posljedicama ratnih sukoba, ističući važnost mira, razumijevanja i suosjećanja. Tomaš vješto ocrtava psihološku i emocionalnu dubinu glavne junakinje, omogućujući čitateljima da se poistovjete s njezinim iskustvima.
Kroz Cvijetinu priču, “Mali ratni dnevnik” postaje snažan podsjetnik na otpornost ljudskog duha i sposobnost pronalaženja nade u najtežim trenucima. Ovo djelo ne samo da obogaćuje hrvatsku književnost o Domovinskom ratu, već i potiče čitatelje na aktivno zalaganje za mir i razumijevanje.
Tomašev senzibilan pristup teškoj temi i autentičnost Cvijetinog glasa čine ovaj roman vrijednim doprinosom antiratnoj literaturi. “Mali ratni dnevnik” poziva nas da učimo iz prošlosti i gradimo bolje društvo za sve, posebice za najranjivije među nama – djecu.
About the author call_made
Često se sjetim svojih muka prilikom čitanja lektira, ali i iz ostalih predmeta, i upravo iz tog razloga se rodio ovaj blog. Tu sam da vam olakšam i ubrzam učenje! Na Puni.hr ćete pronaći sažetke lektira, skripte, prezentacije i ostale korisne materijale, posebno prilagođene za učenike osnovnih i srednjih škola. Trudim se obraditi što više predmeta i tema kako biste na jednom mjestu pronašli sve što vam treba. Nadam se da će vam moj trud pomoći da brže i lakše savladate školsko gradivo te se bolje pripremite za ispite i testove. Ako imate prijedloge i ideje za sadržaje koje biste željeli vidjeti ovdje, slobodno mi se javite.
Često se sjetim svojih muka prilikom čitanja lektira i upravo iz tog razloga se rodio ovaj blog. Tu sam da vam olakšam i ubrzam učenje!
Kad vam nitko ne može pomoći, uvijek možete računati na ovaj blog.
Puni.hr – Punimo vaše glave sa znanjem!