“Stranac” Alberta Camusa jedno je od najznačajnijih djela svjetske književnosti 20. stoljeća. Ovaj roman, objavljen 1942. godine, prati glavnog lika Mersaulta kroz niz životnih događaja koji ga dovode do suočavanja s egzistencijalnim pitanjima.
Kroz Mersaultovu priču, Camus propituje smisao ljudskog postojanja, apsurdnost života i suočavanje s vlastitom smrtnošću. Roman je napisan jednostavnim, ali snažnim stilom koji čitatelja uvlači u Mersaultov unutarnji svijet.
Mersaultov lik i njegova filozofija života i danas su predmet mnogih rasprava i analiza. “Stranac” nije samo remek-djelo egzistencijalističke književnosti, već i djelo koje potiče na duboko promišljanje o temeljnim pitanjima ljudske egzistencije. Što možemo naučiti od Mersaulta i njegova pogleda na život?
Uvod u lektiru
“Stranac” je remek-djelo Alberta Camusa koje plijeni pažnju čitatelja već desetljećima. Ovo kultno djelo, objavljeno davne 1942. godine, i danas ostavlja snažan dojam svojom univerzalnom porukom o smislu života i ljudskoj egzistenciji.
Autor
Albert Camus, francuski pisac, filozof i dramaturg, rođen je 7. studenog 1913. u Dréanu u Alžiru. Odrastao je u siromašnoj obitelji, a otac mu je poginuo u Prvom svjetskom ratu. Camus je stekao obrazovanje u Alžiru i kasnije u Parizu.
Svojim djelima, posebice romanima “Stranac” i “Kuga” te esejima poput “Mita o Sizifu”, Camus je postao jedan od najutjecajnijih mislilaca 20. stoljeća. Dobitnik je Nobelove nagrade za književnost 1957. godine. Tragično je preminuo u prometnoj nesreći 1960. u dobi od 46 godina, ostavivši iza sebe bogat književni opus.
Žanr i književna vrsta
“Stranac” pripada žanru psihološkog romana koji se fokusira na duboku analizu unutarnjeg svijeta likova. Kroz Mersaultove misli, osjećaje i postupke, Camus istražuje kompleksne teme egzistencijalizma i apsurda. Njegov jednostavan, ali snažan stil pisanja savršeno dočarava Mersaultovo emotivno stanje.
Obilježja psihološkog romana u “Strancu”:
- Fokus na psihologiju i motivaciju lika
- Unutarnji monolozi i samoanaliza
- Detaljni opisi emocija i stanja svijesti
- Naglasak na individualno iskustvo
Kao pripovjedna vrsta, “Stranac” spada u epiku – djelo je pisano u prozi i prati kronološki slijed događaja. Camus vješto gradi radnju postupno otkrivajući slojeve Mersaultove osobnosti. Roman je podijeljen u dva dijela, prije i poslije ključnog događaja koji mijenja tok priče.
- Pripovijedanje u prozi
- Kronološki slijed događaja
- Podjela na poglavlja ili veće cjeline
- Prisutnost pripovjedača (u ovom slučaju u 1. licu)
Mjesto i vrijeme

Mjesto radnje
Radnja romana “Stranac” smještena je u Alžiru, koji je u vrijeme pisanja djela bio francuska kolonija. Camus vješto koristi egzotični ambijent Sjeverne Afrike kao pozadinu za svoje likove i njihove doživljaje. Opisi pejzaža, gradova i ljudi stvaraju živopisnu atmosferu koja doprinosi autentičnosti priče.
Neki od ključnih lokacija u romanu su:
- Marengo – mjesto gdje je sahranjena Mersaultova majka
- Alžir – glavni grad u kojem Mersault živi i radi
- Plaža – gdje se odvija ključni događaj ubojstva Arapina
Vrijeme radnje
Camus smješta radnju “Stranca” u četrdesete godine 20. stoljeća, točnije u period između dva svjetska rata i početak Drugog svjetskog rata. To turbulentno povijesno razdoblje obilježeno je političkim previranjima, socijalnim nemirima i egzistencijalnom nesigurnošću, što se odražava i na likove u romanu.
Važni vremenski okviri u djelu:
- Prije ubojstva Arapina – Mersaultov rutinski život
- Nakon ubojstva – Mersaultovo suočavanje s pravnim i moralnim posljedicama svog čina
- U zatvoru – Mersaultova introspekcija i prihvaćanje apsurdnosti života
Vremenski kontekst romana omogućuje Camusu da istraži teme poput otuđenosti, egzistencijalizma i apsurda, koje su bile aktualne u intelektualnim krugovima toga doba.
Tema i ideja djela

Roman “Stranac” Alberta Camusa bavi se univerzalnim pitanjima ljudske egzistencije, otuđenosti i apsurdnosti života. Kroz priču o Mersaultu, Camus istražuje kako čovjek može opravdati svoje postojanje u besmislenom svijetu.
Glavna tema
Glavna tema romana “Stranac” je apsurdnost ljudskog postojanja. Mersault, protagonist djela, suočen je s besmislom života i nemogućnošću pronalaska pravog smisla. On odbacuje društvene norme i konvencije, prihvaćajući život onakvim kakav jest – apsurdan i lišen dublje svrhe. Camus kroz Mersaultov lik propituje:
- Kako živjeti u svijetu bez inherentnog značenja?
- Može li čovjek pronaći sreću unatoč apsurdnosti postojanja?
- Što znači biti autentičan u suočavanju s besmislom života?
Mersaultova filozofija apsurda predstavlja srž romana i potiče čitatelja na promišljanje o vlastitoj egzistenciji.
Sporedne teme
Uz glavnu temu apsurdnosti života, “Stranac” istražuje i nekoliko sporednih tema:
- Otuđenost i usamljenost
- Mersault je otuđen od društva i ljudi oko sebe
- Ne uspijeva se uklopiti u očekivane društvene uloge i ponašanja
- Njegova usamljenost odražava egzistencijalnu izolaciju modernog čovjeka
- Moral i društvene konvencije
- Mersault odbacuje moralne i društvene norme
- Njegovo ponašanje na majčinom sprovodu i odnos s Mariom šokiraju okolinu
- Suđenje razotkriva licemjerje i površnost društvenih očekivanja
- Sloboda i odgovornost
- Mersault inzistira na osobnoj slobodi i autentičnosti
- Odbija lagati ili se pretvarati, čak i kad mu to šteti
- Preuzima odgovornost za svoje postupke, prihvaćajući apsurdne posljedice
Ove teme dodatno produbljuju Mersaultov lik i njegov odnos prema svijetu, naglašavajući njegovu poziciju stranca u društvu.
Ideja djela
Središnja ideja romana “Stranac” jest da je život u svojoj srži besmislen i apsurdan. Camus sugerira da u svijetu bez Boga ili univerzalnih vrijednosti, čovjek sam mora pronaći način da stvori smisao. Mersault utjelovljuje ovu ideju kroz:
- Odbijanje da se povinuje društvenim očekivanjima
- Prihvaćanje života onakvim kakav jest, bez iluzija
- Inzistiranje na osobnoj slobodi i odgovornosti
Mersaultovo suočavanje sa smrću i apsurdom na kraju romana predstavlja vrhunac ove ideje. On prihvaća besmislenost života, ali i pronalazi neku vrstu mira u toj spoznaji. Camus sugerira da, iako život možda nema inherentno značenje, čovjek i dalje može pronaći vrijednost u autentičnom življenju i prihvaćanju apsurda.
Motivi i simboli povezani s temom
Nekoliko ključnih motiva i simbola u romanu podcrtavaju teme apsurdnosti, otuđenosti i egzistencije:
- Sunce
- Simbolizira ravnodušnost prirode prema ljudskoj patnji
- Povezano s ključnim trenucima, poput majčine sahrane i ubojstva Arapina
- Predstavlja sile izvan ljudske kontrole
- More
- Odražava Mersaultovu želju za jednostavnim, fizičkim životom
- Pruža mu utočište od društvenih pritisaka
- Simbolizira prijetnju i opasnost (scena ubojstva)
- Smrt
- Prisutna od početka romana (majčina smrt)
- Mersaultovo suočavanje s vlastitom smrtnošću kroz suđenje i zatvor
- Katalizator za njegove egzistencijalne uvide
- Mersaultov stil pripovijedanja
- Izravan, bez emocija, apsurdan poput svijeta koji opisuje
- Odražava njegovu otuđenost i neprilagođenost
- Naglašava jaz između njega i ostatka društva
Ovi motivi i simboli produbljuju tematsku poruku romana, ilustrirajući Mersaultovu borbu da pronađe smisao u besmislenom svijetu. Oni podcrtavaju njegovo prihvaćanje apsurda i krajnju afirmaciju života unatoč njegovoj besmislenosti.
Kompozicija djela

Roman “Stranac” Alberta Camusa sastoji se od dva dijela, a kompozicija djela prati kronološki slijed događaja u životu glavnog lika, Meursaulta. Svaki dio romana ima specifičnu ulogu u razvoju radnje i likova.
Uvod
Uvodni dio romana upoznaje nas s Meursaultom i njegovim naizgled ravnodušnim pogledom na svijet. Camusov minimalistički stil pisanja već u prvim rečenicama otkriva Meursaultovu distanciranost od društvenih normi i konvencija:
“Danas je umrla mama. Ili možda jučer, ne znam.”
Kroz opise Meursaultovog svakodnevnog života, rutine na poslu i odnosa s prijateljima, Camus postavlja temelje za razumijevanje njegovog lika i svjetonazora.
Zaplet
Zaplet se počinje razvijati kada Meursault postaje upleten u sukob svog susjeda Raymonda s Arapinom. Ključni događaji koji pokreću radnju uključuju:
- Meursaultovo svjedočenje u Raymondovu korist pred policijom
- Odlazak na plažu s Raymondom i njegovim prijateljem
- Konfrontaciju s Arapinom na plaži
Meursaultova pasivnost i indiferentnost prema ovim događajima naglašavaju njegov otpor prema društvenim očekivanjima i nagovještavaju nadolazeću tragediju.
Vrhunac
Vrhunac romana događa se na plaži kada Meursault, zaslijepljen suncem i izmučen vrućinom, puca u Arapina i ubija ga. Ovaj čin predstavlja prekretnicu u priči i u Meursaultovom životu:
“I tada je sve poskočilo. More je donijelo vrući, teški dah. Činilo mi se da se nebo otvara cijelom svojom širinom da bi pljuštala vatra.”
Ubojstvo Arapina je kulminacija Meursaultove ravnodušnosti i otuđenosti od društva, a ujedno i početak njegovog suočavanja s posljedicama vlastitih postupaka.
Rasplet
Drugi dio romana prati Meursaultovo suđenje i boravak u zatvoru. Tijekom sudskog procesa, Meursaultova iskrenost i odbijanje da se pokaje za svoj zločin šokiraju javnost i pravosudni sustav.
Ključne točke raspleta uključuju:
- Meursaultovo suočavanje s apsurdnošću života i smrti
- Njegove razgovore sa zatvorskim kapelanom o smislu egzistencije
- Prihvaćanje vlastite smrtnosti i besmisla života
Kroz Meursaultove unutarnje monologe i refleksije, Camus istražuje egzistencijalne teme i propituje značenje ljudskog postojanja u svijetu lišenom inherentnog smisla.
Zaključak
Iako roman “Stranac” nema tradicionalni zaključak, posljednje poglavlje donosi Meursaultovo konačno prihvaćanje apsurdnosti života i pomirenje sa svojom sudbinom. U iščekivanju smrtne presude, Meursault doživljava moment jasnoće:
“Kao da me taj veliki bijes pročistio od zla, ispraznio od nade, pred tom noći punom znakova i zvijezda ja sam se po prvi put otvorio nježnoj ravnodušnosti svijeta.”
Meursaultovo prihvaćanje apsurda i afirmacija života unatoč njegovoj besmislenosti predstavljaju srž Camusove filozofije i ostavljaju snažan dojam na čitatelja. Kompozicija romana, kroz pažljivo strukturiranje uvoda, zapleta, vrhunca i raspleta, omogućuje duboko istraživanje egzistencijalnih pitanja i pruža uvid u kompleksnost ljudske prirode.
Kratki sadržaj

Roman “Stranac” Alberta Camusa podijeljen je u dva glavna dijela koji prate život glavnog lika Meursaulta:
Prvi dio
- Meursault saznaje za majčinu smrt i odlazi na pogreb u Marengo
- Njegovo ravnodušno ponašanje izaziva čuđenje okoline
- Vraća se svakodnevici u Alžiru, upoznaje Marie i upliće se u sukob sa susjedom Raymondom
- Na plaži ubija Arapina, što ga vodi do uhićenja
- Fokusira se na Meursaultov boravak u zatvoru i suđenje
- Meursaultova neosjećajnost prema majčinoj smrti koristi se kao dokaz bešćutnosti
- U zatvoru Meursault razmišlja o apsurdnosti života i suočava se s vlastitom smrtnošću
- Na kraju prihvaća besmislenost postojanja i pomiruje se sa sudbinom
Camus vješto gradi priču kroz ova dva dijela, postupno otkrivajući Meursaultov karakter i njegovu filozofiju. Događaji u prvom dijelu, posebno ubojstvo Arapina, pokreću lanac reakcija koji vode do Meursaultovog suđenja i introspekcije u drugom dijelu. Kroz ovu strukturu, roman istražuje teme egzistencijalizma, apsurda i ljudske prirode, ostavljajući snažan dojam na čitatelja.
Redoslijed događaja

Roman “Stranac” Alberta Camusa može se podijeliti u nekoliko ključnih segmenata koji čine redoslijed događaja:
Početak i Mersaultova majka
- Roman započinje znakovitom rečenicom: “Danas je mama umrla.”
- Mersault saznaje za smrt svoje majke putem brzojava
- Odlazi na majčin sprovod u ubožnicu u Marengu
- Ne iskazuje emocije na sprovodu, što kasnije postaje važan element u njegovom suđenju
Svakodnevni život Mersaulta
Nakon sprovoda, Mersault se vraća svom uobičajenom životu:
- Radi kao sitni bankovni činovnik
- Provodi vrijeme s prijateljima i djevojkom Marijom
- Ravnodušan je prema svemu oko sebe
- Njegova ravnodušnost odražava se u odnosima i aktivnostima
Incident na plaži
Jedan događaj unosi promjenu u Mersaultov život:
- Mersault i prijatelj Raymond dolaze u sukob s dvojicom Arapina
- Pod utjecajem intenzivnog sunca i vlastite ravnodušnosti, Mersault ubija jednog Arapina
- Ovaj čin kasnije vodi do Mersaultovog uhićenja i suđenja
Kroz ove ključne događaje, Camus postupno gradi priču o Mersaultovoj egzistencijalnoj krizi i suočavanju s apsurdnošću života. Svaki segment pridonosi razvoju Mersaultovog lika i vodi do njegovog konačnog prihvaćanja besmislenosti postojanja.
Analiza likova

Roman “Stranac” obiluje zanimljivim likovima koji potiču na razmišljanje. Kroz njihove postupke i međusobne odnose, Camus dočarava teme egzistencijalizma i apsurdnosti života.
Glavni likovi
Mersault
- Protagonist romana, mladi činovnik u Alžiru
- Ravnodušan prema društvenim normama i konvencijama
- Ne pokazuje emocije ni nakon majčine smrti ni nakon ubojstva Arapina
- Prihvaća apsurdnost života i odbija se prilagoditi očekivanjima drugih
- U zatvoru dolazi do spoznaje o besmislenosti postojanja
Marija Cardona
- Mersaultova ljubavnica, atraktivna daktilografkinja
- Površan i neobavezan odnos s Mersaultom
- Želi se udati za njega, ali on ostaje ravnodušan
- Posjećuje ga u zatvoru, no on gubi interes za nju
Rajmond Sintes
- Mersaultov susjed i “prijatelj”, sumnjivog karaktera
- Nasilnik i svodnik, često zlostavlja svoju ljubavnicu
- Uvlači Mersaulta u sukob s Arapinom, što dovodi do ubojstva
- Svjedoči u Mersaultovu korist na suđenju
Sporedni likovi
Salamano
- Mersaultov susjed, usamljeni starac
- Ima staru bolesnu psa kojeg stalno tuče i psuje
- Nakon psećeg nestanka, shvaća svoju privrženost i tugu
Perez
- Prijatelj Mersaultove majke u staračkom domu
- Nazočan na pogrebu unatoč lošem zdravlju
- Postaje simbol ljudske bliskosti koju Mersault ne osjeća
Celeste
- Vlasnik restorana koji Mersault često posjećuje
- Prijateljski raspoložen prema Mersaultu
- Svjedoči u njegovu korist na suđenju
Lik | Uloga u djelu | Odnos s Mersaultom |
---|---|---|
Emanuel | Mersaultov šef u uredu | Popustljiv i blagonaklon |
Masson | Rajmondov prijatelj na plaži | Upoznaje Mersaulta pred ubojstvo |
Arapini | Braća Rajmondove ljubavnice | Sukob eskalira u Mersaultovo nasilje |
Svećenik | Pokušava Mersaulta obratiti u zatvoru | Izaziva Mersaultov bijes i protest |
- Mersault i Marija: Mersault ne uzvraća Marijinu ljubav i predanost. Njihov odnos ostaje površan, bez istinske emocionalne povezanosti.
- Mersault i Rajmond: Mersault pristaje pomoći Rajmondu iz dosade i ravnodušnosti, što ga uvlači u sukob koji mijenja njegov život. Ne osuđuje Rajmondovo nasilničko ponašanje.
- Mersault i majka: Mersaultova hladna reakcija na majčinu smrt pokazuje njegov otuđeni odnos. Nije posjetio majku u domu, što otkriva nedostatak bliskosti.
- Mersault i sporedni likovi:
- Salamano – ravnodušnost prema staračevoj patnji
- Perez – nezainteresiran za starost i smrt
- Celeste – prijateljski, ali površan odnos
Mersault ostaje otuđen od svih likova. Njegovo neprihvaćanje društvenih normi i nemogućnost iskrene emocionalne veze čine ga strancem u vlastitom životu.
Stil i jezik djela

Roman “Stranac” Alberta Camusa odlikuje se jedinstvenim stilom i jezikom koji savršeno odražavaju teme i ideje djela. Camus vješto koristi različite stilske figure, izražajna sredstva i narativne tehnike kako bi stvorio snažnu atmosferu i prenio duboke poruke.
Stilske figure i izražajna sredstva
Camusov minimalističk i stil u “Strancu” karakteriziraju:
- Jednostavne, kratke rečenice
- Objektivan, hladan ton pripovijedanja
- Odsutnost sentimentalnosti i ukrašavanja
- Detaljni, realistični opisi bez emotivnosti
Ovakav stil doprinosi dočaravanju:
- Mersaultove otuđenosti od društva
- Osjećaja apsurdnosti života
- Egzistencijalne praznine glavnog lika
Camus također koristi ponavljanja fraza i motiva poput sunca, mora i pucnja iz revolvera kako bi naglasio ključne teme romana.
Narativne tehnike
“Stranac” je podijeljen u dva dijela s ukupno 11 poglavlja:
Dio | Poglavlja | Radnja |
---|---|---|
Prvi | 1-6 | Događaji prije ubojstva |
Drugi | 7-11 | Događaji nakon ubojstva |
Naracija u romanu odlikuje se:
- Kronološkim slijedom događaja
- Jednostavnom, linearnom strukturom
- Ispovjednim tonom glavnog lika (solilokvij)
- Unutarnjim monolozima koji otkrivaju Mersaultove misli
Camus koristi ove tehnike kako bi čitatelju pružio direktan uvid u psihu glavnog lika i njegov doživljaj svijeta.
Ton i atmosfera
Ton i atmosfera u “Strancu” savršeno se nadopunjuju sa stilom i temama djela:
- Hladan, distanciran ton pripovijedanja odražava Mersaultovu ravnodušnost
- Opisi egzotičnog alžirskog krajolika stvaraju osjećaj otuđenosti
- Sunce i vrućina simboliziraju teret egzistencije i neizbježnost sudbine
- Tmurna atmosfera u zatvoru dočarava besmisao života
Kroz ove elemente, Camus gradi jedinstven ugođaj koji čitatelja uvlači u Mersaultov svijet apsurda i tjera na propitivanje smisla postojanja.
Simbolika i motivi

Roman “Stranac” obiluje simbolima i motivima koji duboko odražavaju Camusovu filozofiju i psihološku kompleksnost likova. Ovi elementi čine temeljnu strukturu romana, omogućujući čitatelju da prodre u srž egzistencijalnih pitanja koja Camus istražuje.
Simboli u djelu
Jedan od najvažnijih simbola u romanu jest sunce. Predstavlja apsurdnost i besmislenost života s kojom se Mersault suočava:
- Prikazano je kao okrutna, razarajuća sila
- Mersaultovo izlaganje suncu na plaži neposredno prije ubojstva Arapina simbolizira prihvaćanje apsurda bez razmišljanja o posljedicama
- Sunce se pojavljuje u ključnim trenucima romana, naglašavajući Mersaultovu egzistencijalnu krizu
Drugi bitan simbol je more, koje odražava:
- Slobodu i beskonačnost
- Nepredvidivost i moć prirode
- Mersaultovu ravnodušnost prema životu i smrti
Životinje poput psa Salamana također nose simboličko značenje:
- Predstavljaju loše i površne ljudske odnose
- Mersaultov odnos prema psu otkriva njegovu emocionalnu odsutnost i nedostatak dubljih veza
Ubožnica u kojoj Mersaultova majka živi simbolizira:
- Zatvor i usamljenost
- Besmislenost života i neizbježnost smrti
- Mersaultovo odbijanje društvenih konvencija
Motivi
Kroz roman se provlače različiti motivi koji naglašavaju egzistencijalne teme:
- Smrt kao neizbježan dio života, prisutna od početka romana s majčinom smrću do Mersaultovog suočavanja s vlastitom smrtnosti
- Otuđenost Mersaulta od društva i nemogućnost istinske emocionalne povezanosti s drugima
- Ravnodušnost prema društvenim normama i očekivanjima, vidljiva u Mersaultovim reakcijama na ključne događaje
- Apsurdnost postojanja i besmislenost života, koju Mersault postupno prihvaća kao neizbježnu istinu
Ovi motivi isprepliću se kroz radnju i Mersaultove unutarnje monologe, stvarajući jasnu sliku egzistencijalističke filozofije.
Alegorija i metafora
Camus koristi alegoriju i metaforu kako bi prenio dublje značenje:
- Sam naslov “Stranac” je metafora za Mersaultovu otuđenost i neuklapanje u društvo
- Mersaultovo putovanje od majčinog sprovoda do suđenja i zatvora alegorija je za egzistencijalno putovanje i suočavanje s apsurdnosti života
- Ubojstvo Arapina na plaži metaforički predstavlja suočavanje s besmislom postojanja i prihvaćanje apsurda
- Mersaultovi odnosi s drugim likovima alegorijski prikazuju otuđenost modernog čovjeka i nemogućnost istinske povezanosti
Kroz vješto korištenje alegorije i metafore, Camus uspijeva prenijeti kompleksne filozofske ideje na pristupačan i snažan način, dajući romanu dodatnu dubinu i značenje.
Povijesni, društveni i kulturni kontekst

Roman “Stranac” Alberta Camusa, objavljen 1942. godine, duboko je ukorijenjen u specifičan povijesni, društveni i kulturni kontekst svog vremena. Pisan tijekom Drugog svjetskog rata, u periodu velikih sukoba i nestabilnosti u Europi, roman reflektira osjećaj apsurda i beznađa koji je karakterizirao to doba. Camus, aktivni član pokreta otpora protiv nacizma, kroz djelo progovara o egzistencijalnim pitanjima i izazovima s kojima se suočavalo čovječanstvo u ratom razorenoj Europi[1][3][5].
Radnja romana smještena je u Alžir, tadašnju francusku koloniju, što pruža jedinstveni društveni kontekst priče. Glavni lik Meursault živi u siromašnom dijelu grada i radi kao službenik, suočavajući se s rigidnim društvenim konvencijama i očekivanjima. Njegovim odbijanjem pridržavanja pravila i normi društva, Meursault postaje “stranac” u vlastitom okruženju[1][4][5]. Ovaj aspekt romana oslikava kompleksne odnose između kolonizatora i koloniziranih, kao i tenzije unutar samog kolonijalnog društva.
“Stranac” je snažno povezan s kulturnim i filozofskim strujama sredine 20. stoljeća, posebice s egzistencijalizmom i apsurdizmom. Camusova filozofija apsurda, koja propituje smisao ljudskog postojanja u svijetu bez inherentnog značenja, prožima cijeli roman. Meursaultovo suočavanje s besmislom života i njegova borba da pronađe vlastiti put unatoč apsurdnosti postojanja odražavaju ključne ideje egzistencijalizma. Roman tako postaje ne samo odraz svog vremena, već i snažan glas u filozofskim raspravama koje su oblikovale intelektualni pejzaž 20. stoljeća.
Aspekt | Opis |
---|---|
Povijesni kontekst | Drugi svjetski rat, razdoblje sukoba i nestabilnosti u Europi |
Društveni kontekst | Alžir kao francuska kolonija, rigidne društvene konvencije i očekivanja |
Kulturni kontekst | Egzistencijalizam i apsurdizam, filozofske struje sredine 20. stoljeća |
Ukorijenjen u svoj povijesni, društveni i kulturni kontekst, “Stranac” postaje moćna refleksija svog vremena i univerzalna meditacija o ljudskoj egzistenciji. Camus vješto koristi specifične okolnosti kako bi istražio temeljne istine o ljudskom stanju, stvarajući djelo koje nadilazi granice svog neposrednog konteksta i ostaje relevantno i danas.
Interpretacija i kritički osvrt

Tema i filozofija
Albert Camus u “Strancu” progovara o temeljnim pitanjima ljudske egzistencije, predstavljajući svoju filozofiju apsurda. Kroz lik Mersaulta, Camus propituje smisao života u svijetu bez inherentnog značenja.
Ključne teme romana uključuju:
- Apsurdnost ljudskog postojanja
- Otuđenost od društva i konvencija
- Suočavanje s besmislom života
- Potraga za autentičnošću
Mersault utjelovljuje ideju apsurda, odbijajući društvene norme i prihvaćajući život onakvim kakav jest. Motivi poput sunca, mora i smrti produbljuju poruku romana, ilustrirajući njegovu borbu da pronađe smisao.
Likovi i odnosi
Mersault je protagonist koji ne pokazuje emocije ni nakon majčine smrti ni nakon ubojstva. Njegovi odnosi s drugim likovima odražavaju otuđenost i nemogućnost iskrene povezanosti:
Lik | Odnos s Mersaultom |
---|---|
Marija Cardona | Površna ljubavna veza |
Rajmond Sintes | Poznanik uvučen u sukob |
Sporedni likovi | Odražavaju Mersaultovu izolaciju |
Kroz interakcije s drugima, Camus naglašava Mersaultovo neprihvaćanje društvenih očekivanja i produbljuje teme egzistencijalizma i apsurda.
Stil i narativne tehnike
Camusov minimalistički stil odražava se u jednostavnim rečenicama i objektivnom tonu, dočaravajući Mersaultovu otuđenost. Kronološki slijed događaja i unutarnji monolozi pružaju uvid u njegove misli.
Ključne narativne tehnike:
- Hladni, distancirani ton
- Objektivan pristup
- Kratke, jezgrovite rečenice
- Simbolika i alegorija
Atmosfera romana naglašava otuđenost i besmislenost, uvlačeći čitatelja u Mersaultov svijet apsurda. Camus vješto koristi simbole i metafore kako bi prenio kompleksne filozofske ideje na pristupačan način.
Povijesni i društveni kontekst
“Stranac” je duboko ukorijenjen u razdoblje Drugog svjetskog rata, odražavajući osjećaj apsurda i beznađa. Camus, kao aktivni član pokreta otpora, progovara o egzistencijalnim izazovima čovječanstva.
Radnja smještena u Alžiru oslikava kompleksne odnose kolonizatora i koloniziranih. Mersaultovo odbijanje konvencija čini ga “strancem” u vlastitom okruženju.
Roman je povezan s filozofskim strujama poput egzistencijalizma i apsurdizma, postajući snažan glas u intelektualnim raspravama svog doba. Camusova filozofija apsurda i danas je relevantna, potičući čitatelje na promišljanje o temeljnim pitanjima ljudskog postojanja.
Vlastiti dojam i refleksija
Roman “Stranac” Alberta Camusa ostavlja snažan dojam na čitatelja svojom dubinom i univerzalnom porukom. Kroz Mersaultovu priču, Camus vješto istražuje egzistencijalna pitanja koja se tiču svakog pojedinca, potičući na introspekciju i promišljanje o smislu života.
Mersaultova ravnodušnost i odbijanje društvenih normi mogu se činiti šokantnima, ali istovremeno služe kao katalizator za preispitivanje vlastitih uvjerenja i vrijednosti. Njegov lik postaje ogledalo u kojem se čitatelj suočava s apsurdnošću postojanja i izazovima pronalaska autentičnosti u svijetu bez inherentnog značenja.
Camusov minimalistički stil i alegorijski elementi dodatno produbljuju teme romana, stvarajući jedinstvenu atmosferu koja uvlači čitatelja u Mersaultov svijet. “Stranac” nadilazi granice vremena i prostora, ostavljajući trajan trag na književnost i filozofiju, te potvrđujući svoju relevantnost i u suvremenom kontekstu.